Het congres is voor leden gratis toegankelijk. Hieronder vind je meer informatie over het programma en het aanmelden.
Kom je ook?! Meld je aan!
Programma
09.30u – 10.00u | Inloop |
10.00u – 10.05u | Opening door dagvoorzitter |
10.05u – 10.35u | Trendwatcher over de uitdagingen in het werkveld |
10.35u – 12.45u | Deelbijeenkomsten op vakgebied
|
a12.45u – 13.30u | Lunch |
13.30u – 13.45u | Plenair verbinden van de ochtendsessies + uitleg World Cafe |
13.45u – 14.45u | World Café – Jouw idee heeft de toekomst |
14.45u – 15.15u | Spreker: Jan van Zanen – Voorzitter VNG en burgemeester Utrecht |
15.15u – 15.45u | Paneldiscussie |
15.45u – 16.00u | Afsluiting door dagvoorzitter |
16.00u – 17.00u | Borrel |
Deze dag staat enerzijds in het teken van het delen van vakinhoudelijke kennis en anderzijds in het teken van verbinden. De commissies bereiden de deelbijeenkomsten in de ochtend voor, zodat iedere bezoeker weer met nieuwe informatie naar huis gaat. We merken echter ook dat de verschillende vakgebieden binnen de lokale belastingen heel veel raakvlakken hebben. Iedere belastingambtenaar heeft er daardoor baat bij om binnen het werkveld mensen met andere expertises te ontmoeten. De LVLB wil dit tijdens het congres zo optimaal mogelijk faciliteren.
De congrescommissie en de vakinhoudelijke commissies zijn momenteel het programma aan het invullen. Wil jij direct op de hoogte zijn van de meest recente ontwikkelingen? Kijk dan op de community
Sprekers
Farid Tabarki – Trendwatcher
Hoe ziet mijn baan er over een paar jaar uit? Doe ik nog wel hetzelfde werk of moet ik nieuwe “skills” aanleren? En hoe ziet mijn organisatie er straks uit? Krijg ik minder of juist meer verantwoordelijkheden? Allemaal vragen die jij jezelf misschien wel eens stelt. We horen over digitalisering en organisatie-verandering, maar wat betekent dat nu precies? En hoe ga ik ermee om?
Om antwoord te geven op deze vragen en ons mee te nemen in de toekomst hebben wij trendwatcher Farid Tabarki uitgenodigd om het congres te openen. Farid heeft een scherp oog voor veranderingen in de maatschappij en de politiek. Bovendien weet hij hoe organisaties in kunnen spelen op deze veranderingen. Aan de hand van voorbeelden bij zowel overheidsinstellingen als commerciële instellingen neemt hij ons mee in de mogelijkheden om onze organisaties toekomstbestendig te maken. En hoe wij onszelf toekomst-bestendig kunnen maken.
Volgens de Volkskrant is Farid een van de tweehonderd meest invloed-rijke Nederlanders en hij is bovendien de jongste op de lijst. Farid presenteerde de tv-programma’s MTV Coolpolitics en Durf te denken: Van Socrates tot Sartre. Hij was lid van Platform Onderwijs2032 dat op verzoek van het kabinet een advies over de toekomst van het funderend onderwijs heeft uitgebracht.
Jan van Zanen – Burgemeester Utrecht & voorzitter VNG
Tijdens ons congres ligt de nadruk op de belastingambtenaar van de toekomst. Hoe ziet het werkveld er in 2025 uit en wat wordt er van ons verwacht? Die verwachtingen en ontwikkelingen worden mede bepaald voor de bestuurlijke keuzes die gemaakt worden.
Onze gastspreker Jan van Zanen zal ons vanuit zijn rol als burgemeester en voorzitter van de VNG meenemen in zijn visie op de belastingambtenaar van de toekomst. Wat wordt er op bestuurlijk niveau van ons verwacht en waar moeten wij op letten?
Locatie en bereikbaarheid
Het congres zal plaatsvinden in de Winkel van Sinkel te Utrecht. Deze karakteristieke locatie leent zich uitstekend voor ons congres door het open karakter en de sfeervolle zalen. Je vindt de Winkel van Sinkel aan de Oudegracht 158.
De locatie is zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer en er is parkeergelegenheid (betaald) in de omgeving. Vanaf Utrecht CS is het ongeveer 10 minuten lopen, maar je kunt ook een bus pakken. Buslijnen 2, 5, 8, 28, 53, 74 en 77 stoppen bij halte “Neude” en vanaf daar is het nog zo’n 3 minuten lopen. Een P + R behoort overigens ook tot de mogelijkheden.
Aanmelden
Het congres is voor alle belastingmedewerkers toegankelijk. Medewerkers van lidorganisaties kunnen gratis naar het congres. Wil jij verzekerd zijn van een plekje? Meld je dan snel aan via onderstaande link!
MELD JE HIER AAN!
(je kunt je aanmelden zonder account)
Niet-leden betalen €150. Dit bedrag wordt overigens niet in rekening gebracht indien jouw organisatie alsnog lid wordt van de LVLB.
Onze partners ontvangen een aparte uitnodiging.
Geen belastingmedewerker, maar toch interesse in het congres? Neem contact met ons op via congres2017@lvlb.nl voor de mogelijkheden. Ben je niet zeker of jouw organisatie lid is van de LVLB? Stuur een mail naar secretariaat@lvlb.nl, dan checken wij het voor je.
Overige vragen? Stel ze via congres2017@lvlb.nl.
De workshops
Taxatie Overleg
Tijdens het congres zal het halfjaarlijkse Taxatie Overleg plaatsvinden. Misschien iets anders dan je gewend bent, maar de vaste onderdelen komen ook bij dit overleg gewoon terug.
Zo zal Arnold Kloeke ons meenemen in de actualiteiten vanuit de VNG. De taxatiewijzers en de recente aanbesteding voor de auteurs daarvan zullen zeker aan bod komen. Ruud Kathmann zal vanuit de Waarderingskamer de actualiteiten bespreken. Wat gebeurt er momenteel in de WOZ-wereld? Is er recentelijk belangrijke jurisprudentie verschenen? En hoe gaat het met de overleggen met andere landelijke organisaties zoals het Overleg Registertaxateurs?
Wil jij weer volledig op de hoogte zijn van wat er allemaal gebeurt op het gebied van de WOZ? Kom dan naar het congres en meld je aan voor het Taxatie Overleg.
MELD JE AAN VOOR HET TAXATIE OVERLEG
Regelgeving & Actualiteiten
De commissie Regelgeving & Actualiteiten neemt je graag mee in de ontwikkelingen in het belastingveld. In deze workshop worden de lokale belastingen in Nederland vergeleken met het Belgische stelsel waar veel meer mogelijkheden zijn. Zou Nederland ook naar vrije grondslagen per gemeente toe moeten of houden we het liever gelijk? Wat zijn de ervaringen in België. Zomaar een paar vragen die zeker aan bod zullen komen.
Daarnaast gaan we met elkaar in gesprek over de grens tussen openbaarheid en privacy. Maar er is meer… We gaan niet alleen met elkaar praten over ons vakgebied. We gaan het ook ervaren en op onderzoek uit. Welke talenten heeft een succesvolle belastingambtenaar nodig? En in hoeverre ligt de privacy op straat? Deze interactieve workshop belooft niet alleen heel leuk te worden, maar is ook leerzaam. Doe jij mee?
MELD JE AAN VOOR DE WORKSHOP REGELGEVING & ACTUALITEITEN
Invorderingsoverleg
Het Invorderingsoverleg zal dit jaar op hoofdlijnen gaan over drie thema’s. Wij lichten deze onderdelen graag toe.
Kwijtschelding 2.0
Kwijtschelding vormt een belangrijk deel van het takenpakket van de invorderingsambtenaar. De versie Kwijtschelding 2.0 is daarbij behulpzaam. Tijdens deze interactieve workshop bespreken we de impact van deze werkwijze op uw organisatie. Wat betekent dit concreet voor het kwijtscheldingsproces? En wat verwacht u nog van de belastingschuldige die kwijtschelding aanvraagt?
Klantherkenning
Met heel veel klanten hebben we een langdurige relatie. Door toepassing van een doelgroepindeling kun je deze klanten gerichter benaderen. Het legt een basis voor een doeltreffende invorderingsstrategie voor de diverse klantgroepen.
Tweerichtingsverkeer
Communicatie en interactie met de burger neemt een steeds prominentere plaats in. Wat hoort daarbij, wat doen we al en wat leren we daarvan nu en voor straks? Een interactieve verkenning over de verwachtingen en competenties die passen bij de ambtenaar van de toekomst.
Ben jij erbij?
MELD JE AAN VOOR HET INVORDERINGSOVERLEG
Benchlearning
De workshop Benchlearning zal dit keer in het teken staan van het belang van benchmarken en auditeren.
Je kunt presentaties door o.a. ICTU – de Vensters voor Bedrijfsvoering – en ESBL – succesverhalen van deelnemers – verwachten. Daarnaast vertelt de commissie graag wat zij doet gericht op de toekomst. Praat jij mee?
MELD JE AAN VOOR DE WORKSHOP BENCHLEARNING
Basisregistraties
Onze nieuwste commissie is de commissie Basisregistraties. Basisregistratieszijn een onderdeel van ons vakgebied waar we bijna allemaal wel eens mee te maken hebben.
Deze workshop richt zich daarom op de laatste ontwikkelingen op het gebied van basisregistraties. Bovendien gaan we met elkaar in gesprek over de uitdagingen binnen dit vakgebied en richten wij ons op kennisuitwisseling.
Kom jij meedoen?
MELD JE AAN VOOR DE WORKSHOP BASISREGISTRATIES
Escape Room
Nieuw is de Escape Room! De tijd tikt, 1 groep, veel raadsels, puzzels, geheimen en codes die gekraakt moeten worden om te ontsnappen.
Wat staat je te wachten tijdens deze workshop? Je wordt ontspannen ontvangen en er volgt een uitgebreide uitleg over het spel. Vervolgens worden de teams samengesteld, zodat je weet met wie je de strijd aangaat. Daarna gaat het spel beginnen en waan je je in een wereld die jouw denkwijze tot het uiterste zal drijven. In een uur tijd probeer jij met je team uit te zoeken hoe je de kluis kunt openen. Door het oplossen van allerlei raadsels, puzzels, codes, cryptogrammen en veel meer pittige spellen krijg je steeds weer een nieuwe code of cijfercombinatie.
Welke groep weet binnen de tijd de kluis te openen?!
LET OP: voor deze workshop is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Geef je dus snel op!
MELD JE AAN VOOR DE ESCAPE ROOM
oktober 26 @ 09:30
09:30
– 17:30
(8h)
Utrecht